Investit: Cum am schimbat din temelii sectorul investițiilor

(0) Scrie o recenzie

ISBN PDF - 978-606-913-816-8
ISBN Mobi -  978-606-913-905-9
ISBN ePub - 978-606-913-906-6

Produs download (descărcabil)

Poate fi achiziționat online, prin Card bancar, SMS sau transfer bancar.  INSTRUCTIUNI DOWNLOAD 

eBook
39,90 Lei
Adaugă la favorite

Descriere

Investit: Cum am schimbat din temelii sectorul investițiilor / Invested: Changing Forever the Way Americans Invest de Charles Schwab este povestea omului de afaceri Charles Schwab și a firmei de brokeraj construite de acesta, Charles Schwab Corporation. Prin noul model de brokeraj lansat de acesta, investitorii independenți au putut să intre pe piață fără intermediere și „sfaturi” costisitoare din partea unor persoane aflate adesea în conflict de interese. Prin ceea ce a realizat în cadrul Charles Schwab Corporation, Charles Schwab a schimbat fundamental modul cum investesc americanii, dar și întregul sector al investițiilor în general.



„Am fondat Schwab pentru a ajuta investitorii autonomi să efectueze tranzacții ieftine, fără supravegherea unui broker plătit la comision. Asta însemna, probabil, 5% din piață – investitori independenți și informați în domeniu. Ceilalți 95% aveau nevoie de asistență pe diferite niveluri și așa au apărut consultanții financiari. Noi ne-am dorit o abordare complet diferită de Wall Street. Consultanții noștri financiari nu percepeau comisioane, erau salariați. Primeau bonusuri în funcție de numărul de clienți și active pe care îl gestionau. Nu aveau nimic de-a face cu producerea de comisioane.” (Charles Schwab, Investit)


Charles Schwab s-a născut în Sacramento, California. Este absolvent al Universității Stanford, unde a obținut o diplomă de licență în economie și un master în administrarea afacerilor.


Charles („Chuck”) R. Schwab a înființat Charles Schwab Corporation, cu sediul în San Francisco, în 1971, ca o companie de brokeraj tradițională, pentru ca, în 1974, să se numere printre pionierii brokerajului cu discount și, nu după mult timp, să devină cel mai mare broker cu discount din țară.


Astăzi, Charles Schwab Corporation este cel mai important furnizor de servicii de investiții din America (dintre firmele cotate la bursă), cu active ale clienților de peste trei trilioane de dolari. Fiindu-i adesea atribuit meritul că a „democratizat” investițiile, Charles Schwab a adus numeroase inovații în industria serviciilor de investiții. În prezent, Charles Schwab Corporation nu mai este doar o firmă de brokeraj cu discount, oferind servicii de investiții complete și experiențe bancare pentru milioane de clienți din țară și străinătate.


Cartea de față este împărțită în cinci părți, după cum urmează:


Partea I: Începuturile


În această primă parte a cărții facem o incursiune în copilăria omului de afaceri Charles Schwab. Îi cunoaștem familia și lucrurile pe care afaceristul susține că le-a învățat de la fiecare dintre membrii ei; vedem cum s-a luptat cu dislexia în timpul anilor de școală, ce pasiuni avea și ce șotii făcea, dar și cum i s-a modelat treptat gustul pentru acțiuni și tranzacții bursiere încă de la 13 ani, când acestea i-au devenit cunoscute. De altfel, autorul mărturisește că principala lui preocupare încă de la cea mai fragedă vârstă a fost cum să câștige bani, cum să-i economisească și, ulterior, cum să-i investească.


Tot aici, ne familiarizăm cu fostele slujbe ale lui Schwab, și ce a învățat acesta din fiecare dintre ele, dar și care a fost momentul în care a realizat cum nu își dorește să fie la maturitate, sau cel în care și-a dat seama că îi vine ușor să înțeleagă felul în care funcționează afacerile.


Facem o călătorie înapoi în timp -  pe 30 aprilie 1975 mai exact - o zi care este cunoscută de cei din industria serviciilor financiare sub denumirea de „Întâi Mai”. În acea zi, Comisia de Valori Mobiliare și Burse a proclamat sfârșitul fazei experimentale de liberalizare și a anunțat că, începând cu 1 mai 1975, vânzarea de acțiuni devenea o tranzacție ca oricare alta în America, singura autoritate care urma să stabilească prețurile fiind piața.


În aceste condiții, Charles Schwab, care avea pe atunci 38 de ani, decide să își mai înființeze o firmă de brokeraj, deși America se afla în toiul unei crize bursiere de două decenii, iar el era plin de datorii.


Tot aici asistăm la debutul lui Charles Schwab  în antreprenoriat, la vârsta de 25 de ani când a înființat un buletin informativ de investiții intitulat Investment Indicators împreună cu alți doi parteneri. Mitchell, Morse & Schwab oferea totodată și servicii de gestionare a banilor.


Potrivit lui, secretul care a stat la baza succesului său în brokeraj a fost acesta:


„Tot ce trebuia să fac era să lansez serviciul de brokeraj cu comisioane reduse și apoi să ofer cele mai bune servicii de relații cu clienții posibile. Această idee simplă a stat la baza a mii de decizii pe care le-am luat în anii următori – decizii care m-au ajutat să mă deosebesc de restul firmelor de brokeraj cu discount, recent apărute, ca de exemplu: să-mi public poza în reclamele din ziar, să-mi formez o rețea de sucursale, să deschid centre de apel și să preiau comenzi, fără comision, 24 de ore pe zi.”


În fiecare dintre cele cinci părți ale cărții, Charles Schwab formulează câteva dintre lecțiile pe care le-a învățat din experiența lui la Charles Schwab Corporation, care a fost cotată la bursă în anul 1987. Iată doar două dintre ele:


Nu există niciun fel de garanții pe bursă. Poți garanta serviciile, costurile, calitatea și, fără îndoială, integritatea. Dar nu poți garanta performanța. Riscul face, pur și simplu, parte din tranzacție.


Este dificil să vinzi sfaturi de investiții atunci când, zi de zi, deschizi ziarul și citești că piața a scăzut din nou.


Descoperă și alte lecții învățate de Charles Schwab din experiența lui pe piața bursieră din acest capitol interesant!


Partea a II-a: Ca o rachetă


În a doua parte a cărții pătrundem în universul companiei de brokeraj Charles Schwab Corporation, o companie care în momentul de față are peste 10 milioane de clienți, succes care se datorează „rețetei” inovatoare propuse de aceasta: brokerajul cu comisioane reduse. 


Vedem cum au fost zilele de început ale acestei corporații, cum era percepută de oameni, care au fost primii angajați și cum decurgeau primele tranzacții. Vedem totodată și care erau principalele probleme și obstacole cu care se confrunta compania în primii ani de activitate: personal inadecvat și fără experiență (angajați care lucrau peste program, nu dormeau suficient și mâncau prost); sisteme netestate; probleme cu evidența contabilă; lipsa de credibilitate, etc. Problemele generate de creșterea mult prea rapidă au reprezentat mai târziu o problemă destul de mare, autorul prezentând aici seria de măsuri și de decizii pe care le-a luat pentru a le rezolva. Charles Schwab Corporation a ajuns să aibă după numai trei ani 13 sucursale și 250 de angajați.


Ulterior vedem ce poate propulsa cu ușurință un astfel de business sau ce tip de promovare este cel mai eficient, dar și cât de importantă este intuiția în acest domeniu. De asemenea vom vedea cum funcționa sistemul BETA (brokerage execution and transaction accounting ) la începuturile lui și ce inconveniente avea.


Dacă ești interesat să afli mai multe despre cultura antreprenorială a Charles Schwab Corporation, răspunsul îl vei găsi tot în această parte a cărții care ne prezintă începuturile unei afaceri care în momentul de față valorează peste 11 miliarde de dolari. 


Vedem tot aici cum a decurs prima tentativă de a lista la bursă Charles Schwab Corporation; cum a reușit Charls Schwab să facă rost de bani rapid pentru ca compania lui să mai poată supraviețui o zi; cine a fost primul om de afaceri care a investit în acțiuni Charles Schwab Corporation și care a fost mișcarea care i-a oferit companiei capital și credibilitate atunci când avea cea mai mare nevoie de ele. În final, aflăm detaliile fuziunii cu Bank of America, o fuziune care nu a fost avantajoasă pentru Charles Schwab Corporation, dar care a reprezentat la momentul respectiv cea mai bună soluție. 


Intrăm astfel într-o nouă etapă din viața companiei lui Schwab, aceea de filială deținută în totalitate de Bank of America, o poziție care se va dovedi destul de greu de suportat. Tot aici vom vedea ce schimbări în organizarea firmei au însemnat trecerea companiei de la adolescență la maturitate, dar vom asista și la momentul în care Charles Schwab își dă demisia din consiliul de administrație al Bank of America și în care a fost înlăturat din consiliul de administrație al Charles Schwab Corporation. 


Descoperim astfel secretele unei tranzacții nu tocmai sincere și asistăm la fericitul moment în care Charles Schwab își răscumpără propria companie cu doar câteva luni înainte să împlinească vârsta de 50 de ani. 


Vedem ulterior cum sunt listate la Bursa din New York acțiunile companiei, la doar șase luni de la răscumpărarea de la Bank of America și cum evoluează prețul acestora pe piață. Asistăm și la debutul crizei din 1987 și vedem cum a reușit Charles Schwab Corporation să depășească acest moment, dar și care au fost beneficiile surprinzătoare ale crizei pentru această companie, precum și lecțiile pe care Charles Schwab le-a învățat din această experiență. Iată doar câteva dintre ele:


Nimic nu se compară cu recomandările prin viu grai în urma unei campanii bune de relații publice. Acest lucru era valabil pe timpuri, și este cu atât mai valabil în prezent, odată cu explozia rețelelor sociale.


Ca antreprenor, încerci o mulțime de lucruri. Înveți din mers. Și, câteodată, găsești ceva care funcționează și care nu era planificat.


Câteodată, o idee strălucită cu un rezultat prost este cea care te readuce pe drumul cel bun.


Uneori, secretul este să exploatezi la maximum nevoile  și să nu ratezi ocaziile atunci când ți se ivesc în cale.


Cartoforilor le place să-și asume riscuri, nu antreprenorilor. Antreprenorii pornesc de la o viziune și acceptă, resemnați, că niciuna nu a fost pusă vreodată în practică fără un risc important. Dar un antreprenor adevărat încearcă, pe cât posibil, să controleze riscurile.


Când cumperi acțiuni, nu cumperi doar capital în compania respectivă;  cumperi o miză în cadrul sistemului. Cu cât numărul de acțiuni este mai important, cu atât miza este mai mare – și, așa cum am susținut dintotdeauna, la fel și gradul de responsabilitate civică.


Dacă am învățat un lucru după atâția ani de afaceri, acesta este că nu puteam ști niciodată cum va evolua piața a doua zi.


Când piața de valori scade, asta se întâmplă, de obicei, din cauza creșterii ratei dobânzilor.


Concurența și forțele pieței te îndeamnă să faci mai multe, să devii mai bun, să găsești noi modalități de a atrage clienți, să inovezi, să-ți folosești eficient capitalul, să angajezi mai mulți oameni... să crești.


Poți să-ți controlezi deciziile și felul în care le duci la îndeplinire; dar nu poți controla mediul înconjurător.


Există un adevăr crucial despre domeniul investițiilor: timpul este de partea ta atunci când îți prisosește; și poate fi dușmanul tău de moarte atunci când e limitat.



Partea a III-a: Urcușuri și coborâșuri


Orice companie are nevoie la un moment dat de consultanță pentru a depăși un prag. Vedem așadar, ce a învățat Charles Schwab Corporation despre ea însăși după ce a consultat o firmă de consultanță și cum și-a îndreptat atenția ulterior spre fondurile mutuale în momentul în care popularitatea acestora a crescut foarte mult. 


Vedem cum se dezvoltă serviciul de fonduri mutuale al Charles Schwab Corporation, denumit OneSource, ce investiții a presupus acesta, cum a evoluat de-a lungul anilor și ce revoluție a însemnat el pentru acest domeniu. 


Asistăm ulterior la intrarea Charles Schwab Corporation pe piața conturilor individuale de pensii (IRA), pentru ca mai apoi să vedem cum a intuit valoarea pe care tehnologia și Internetul o vor avea în viitor, înființând companiile de sine stătătoare Schwab Technology și SchwabLine.


Observăm astfel că unul dintre secretele succesului Charles Schwab Corporation a fost faptul că a ținut pasul cu vremurile, s-a adaptat, a valorificat fiecare nouă oportunitate și a inovat permanent. Astfel, când tranzacțiile prin telefon au început să ia amploare a înființat TeleBroker; mai târziu, când internetul a luat amploare, a înființat e.Schwab pentru a se număra printre primele companii care mutau tranzacțiile în mediul online. Efortul le-a fost răsplătit cu vârf și îndesat pentru adaptarea rapidă la vremuri, pentru că, după cum vom vedea aici, numărul tranzacțiilor a crescut extraordinar de mult. 


Urmărim ascensiunea rapidă a companiei datorită impulsului oferit de mutarea tranzacțiilor online și vedem cum Charles Schwab Corporation depășește Merrill Lynch, datorită rețetei sale sigure pentru succes, aceea de a oferi o companie de brokeraj pe măsura investitorului de rând.


Dezvoltarea rapidă (la începutul anului 1990 Charles Schwab Corporation avea peste 26.000 de angajați) avea să însemne alte probleme pentru companie. Care au fost acestea, veți vedea în acest capitol deosebit de interesant referitor la dezvoltarea Charles Schwab Corporation, care, în august 2000, înregistra active ale clienților de peste 1 trilion de dolari. Vedem  tot aici care au fost două dintre cele mai mari mutări ale companiei din istorie, dar și ce a însemnat criza din anul 2000 pentru ea.


Înființarea Charles Schwab Bank, prima bancă concepută exclusiv pentru nevoile investitorilor, se va dovedi un real succes tocmai pentru că a luat în considerare toate punctele slabe ale celorlalte bănci și a încercat să le evite. 


Rememorăm evenimentele din 11.09.2001 și vedem cum au afectat acestea  bursa și tranzacțiile bursiere și asistăm la lansarea Schwab Equity Ratings, un sistem de evaluare obiectivă a acțiunilor care sfida modalitățile conflictuale de recomandări bursiere practicate pe Wall Street.


Spre finalul acestui capitol vom asista la o mică schimbare în managementul companiei dictată de vremurile de austeritate pe care le traversa economia în acea perioadă, măsură care s-a încadrat într-o lungă serie de alte schimbări ce au fost făcute în interiorul companiei, măsuri pe care Charles Schwab a fost nevoit să le facă și pe care mai târziu le-a regretat.



Partea a IV-a: Actul secund


Succesul în afaceri vine atunci când știi să te adaptezi ușor și rapid transformărilor din economie. Astfel, vom vedea că, uneori, nu trebuie decât să reduci proporțiile organizației, ca să se poată dezvolta într-un mod nou. 


Urmărim astfel cum, noul director general al Charles Schwab Corporation (după retragerea lui Charles Schwab) va lua decizia radicală de a renunța la câteva dintre afacerile auxiliare ale firmei. Aceste decizii, stârnesc neîncrederea în noul director general și duc la reîntoarcerea lui Charles Schwab în acest post la vârsta de 67 de ani.


Urmărim în continuare cu ce idei s-a reîntors Charles Schwab în postul de director general al companiei, care au fost primele măsuri pe care le-a luat în această calitate pentru a restructura compania, dar și care a fost viziunea companiei pe care a formulat-o odată ce a preluat din nou frâiele companiei:


„Misiunea noastră este să ne reluăm creșterea și să reafirmăm principiile pe care a fost întemeiată această firmă – să ne punem în slujba investitorilor serioși și să sprijinim în continuare inovația în industria serviciilor financiare… Trebuie, de asemenea, să ne respectăm angajamentul de a reduce costurile. Fiecare dintre noi este responsabil și trebuie să facă tot posibilul pentru creșterea eficienței și scăderea costurilor. Știu că nu este ușor, dar beneficiile pentru firmă – și pentru acționari, clienți și, în cele din urmă, pentru noi toți – vor fi imense.”


Vom vedea astfel pe parcursul acestui capitol cum această misiune va fi transpusă în practică și cum Schwab va muta centrul de interes de pe marketing pe dezvoltarea relațiilor personale cu clienții. Vom vedea de asemenea efectul extraordinar pe care îl poate avea o campanie publicitară bine făcută, dar și cum Charles Schwab va încheia încă o afacere importantă cu Bank of America.


Iată două din lecțiile pe care Charles Schwab ți le predă în această secțiune a cărții:


Există o sumedenie de motive pentru care trebuie să acționezi repede și cu îndrăzneală. Cred că acesta este punctul în care se poticnesc multe companii mari. Se blochează în rutină și se pierd în ceață sau încearcă să se transforme și nu reușesc.


Nu este ușor să investești cu succes, asta e concluzia. Implică într-o măsură prea mare emoțiile, încrederea în sine și orgoliul.



Partea a V-a: Testul timpului


Charles Schwab a avut o carieră încununată de succes. Nu întâmplător, președintele Bush l-a rugat să prezideze Consiliul Președintelui pentru Alfabetizarea Financiară, poziție pe care a acceptat-o. Prin această inițiativă revoluționară președintele și secretarul Trezoreriei americane au fost consiliați cu privire la modalitățile de promovare și sporire a alfabetizării financiare. 


În această secțiune a cărții, vom vedea ce efecte devastatoare a avut criza din 2008 asupra economiei americane și cum a reușit Charles Schwab Corporation să treacă cu bine de această perioadă dificilă care însemnat o criză a creditelor, o criză financiară și totodată începutul recesiunii. Motivele pentru care compania lui Charles Schwab nu a fost afectată de criză le vei găsi în acest capitol.


Tot aici, asistăm la momentul în care Charles Schwab Corporation își găsește un nou președinte și director general, în persoana lui Walt Bettinger. Este anul 2008, iar pentru Charles Schwab a venit momentul să se retragă din cadrul afacerii pe care a creat-o și a condus-o aproape 40 de ani. 


O parte din lecțiile pe care le vei reține din acest capitol sunt:


Dacă ai luat decizia să vinzi ceva, sfatul meu este să te miști repede; așteptarea nu-ți aduce nimic altceva decât riscuri.


Pentru a fi un investitor de succes, trebuie să fii optimist. Trebuie să crezi în inovațiile create de mintea și spiritul uman.


Nu trebuie să administrezi o companie în funcție de prețul acțiunilor ei, dar nici să-l ignori.


Nu intra în panică și nu reacționa excesiv la condițiile economice sau la prețul acțiunilor; concentrează-te în continuare pe lucrurile care funcționează.


În final, te invit să citești această carte, care reprezintă povestea unei afaceri de succes și povestea unui om care a avut întotdeauna inspirația să găsească noi căi pentru ca Charles Schwab Corporation să meargă mai departe de fiecare dată când lucrurile au devenit complicate. O carte din care, cu siguranță, fiecare om de afaceri va avea o lecție de învățat și totodată o carte care oferă o perspectivă cum nu se poate mai frumoasă asupra afacerilor. Iat-o:


„Afacerile sunt un proces creativ. Mergi înainte, către un viitor necunoscut, încerci lucruri noi, faci descoperiri din mers și o iei de la capăt. Totul ține de învățare și creștere. De aceea ador afacerile și piața liberă de idei, care facilitează acest proces și inovația. Îmi place să spun că afacerile sunt ceva organic, asemenea vieții, în continuă schimbare. Ele reprezintă spiritul uman însuflețit, plin de curiozitate și creativitate, și motivul pentru care sunt veșnic optimist cu privire la viitor.”


Mai mult
Etichete:  #Business
Detalii produs
ISBN: 9786069138168
Editura ACT si Politon
Format: eBook
Detalii despre autor

Charles Schwab s-a născut în Sacramento, California. Este absolvent al Universității Stanford, unde a obținut o diplomă de licență în economie și un master în administrarea afacerilor.

Charles („Chuck”) R. Schwab a înființat Charles Schwab Corporation, cu sediul în San Francisco, în 1971, ca o companie de brokeraj tradițională, pentru ca, în 1974, să se numere printre pionierii brokerajului cu discount și, nu după mult timp, să devină cel mai mare broker cu discount din țară.

Astăzi, Charles Schwab Corporation este cel mai important furnizor de servicii de investiții din America (dintre firmele cotate la bursă), cu active ale clienților de peste trei trilioane de dolari. Fiindu-i adesea atribuit meritul că a „democratizat” investițiile, Charles Schwab a adus numeroase inovații în industria serviciilor de investiții. În prezent, Charles Schwab Corporation nu mai este doar o firmă de brokeraj cu discount, oferind servicii de investiții complete și experiențe bancare pentru milioane de clienți din țară și străinătate.