Ia iniţiativa. Cum schimbă totul asumarea responsabilităţii
Poate fi achiziționat și cu plata ramburs. Se livrează prin curier.
Format: MP3, 160-320 kbps - stereo
Poate fi achiziționat și cu plata ramburs. Se livrează prin curier.
ISBN: 978-606-8637-44-0
- Stoc: Lipsă stoc
- Stoc: În stoc furnizor
- Termen de livrare 5 - 10 zile lucrătoare
- Stoc: Indisponibil
- 2
Lectura: Ionuț Grama
Ia iniţiativa
Ia iniţiativa (Stepping Up), de John Izzo, este un audiobook apărut la ACT şi Politon, disponibil în limba română. În lectura actorului Ionuţ Grama, timp de 5 ore şi 41 de minute, veţi asculta o analiză a două idei centrale: valoarea asumării responsabilităţii şi a preluării iniţiativei. Autorul ne spune că orice schimbare porneşte din interior şi apoi se manifestă în exterior, la nivel de echipă, comunitate sau companie. Tema de bază a cărţii este că schimbarea începe din încăperea în care te afli.
John Izzo arată că puteţi găsi o rezolvare pentru aproape orice situaţie neplăcută sau dificilă cu care vă confruntaţi. Această soluţie depinde de momentul în care alegeţi conştient să schimbaţi lucrurile înlăuntrul vostru, în loc să aşteptaţi ca cei din jur să fie primii care să acţioneze. Ia iniţiativa spune că asumarea responsabilităţii şi adoptarea rolului de agenţi generatori de schimbare contribuie semnificativ la propria fericire, diminuează stresul cotidian şi vă conferă un sentiment de bunăstare.
Citiţi mai multe informaţii despre cartea audio "Ia iniţativa"
Primele trei capitole ale cărţii audio arată importanţa responsabilităţii şi insistă pe faptul că vieţile voastre vor deveni considerabil mai bune şi mai fericite dacă veţi face tot ce puteţi cu resursele pe care le aveţi, astfel încât să aduceţi schimbări pozitive. Cele mai multe dintre dificultăţile cu care vă confruntaţi pot fi rezolvate în momentul în care decideţi să acţionaţi în sferele voastre de putere şi de influenţă. În următoarele capitole, John Izzo vă prezintă poveşti inspiraţionale ale oamenilor care au luat iniţiativa şi au reuşit să creeze o cultură similară în interiorul comunităţilor lor.
Sunt prezentate poveşti de succes ale mai multor oameni care au decis să nu mai aştepte ca schimbarea să pornească din exterior, alegând să o iniţieze ei. Poveştile sunt variate şi discută despre mai multe situaţii precum cea a unui bărbat fără adăpost care a iniţiat o revoluţie în reciclare, cea a unei femei din Italia care a ţinut piept Mafiei, o echipă de asistente care au schimbat imaginea spitalului în care lucrau şi cea a unei femei care a reuşit să transforme o afacere falimentară în una de succes.
Ia iniţiativa spune că fiecare dintre noi are puterea şi capacitatea de face lumea un loc mai bun. În plus, devenim conştienţi şi de faptul că asumarea responsabilităţii ne permite să schimbăm orice situaţie nefericită şi să transformăm radical orice comunitate. Responsabilitatea determină echipele, liderii de echipă şi profesioniştii să renunţe la postura de victimă şi să-şi asume rolurile de drept. Acest lucru generează schimbare pozitivă, atât în viaţa personală cât şi în viaţa profesională.
Cele cinci rânduri ale responsabilităţii
În momentul în care decideţi că voi sunteţi persoanele capabile şi responsabile - în acel moment - cariera, viaţa sau afacerea voastră, devin mai bune. Fiecare este responsabil pentru propria fericire. Atunci când luaţi iniţiativa şi vă asumaţi răspunderea, jocul vieţii şi jocul muncii devin mai amuzante şi mai satisfăcătoare.
Cele cinci rânduri ale responsabilităţii este o idee care a răsărit în mintea lui John Izzo, în timpul unei călătorii cu avionul. Într-o atmosferă plină de negativism pe care John Izzo o simţea în rândul celorlalţi pasageri, un copil de doi ani a schimbat acea stare printr-un zâmbet, atunci când s-a întors să privească oamenii care se aflau în rândurile din spatele lui. Cinci rânduri de oameni morocănoşi au fost binedispuşi.
Lucrurile se schimbă doar atunci când oamenii iau iniţiativa în interiorul celor cinci rânduri ale lor. Trebuie să vă concetraţi asupra a ceea ce puteţi face voi în interiorul celor cinci rânduri ale voastre- şi nu asupra a ceea ce ar trebui să facă altcineva. Nu puteţi controla ceea ce face oricine altcineva, ci doar ceea ce faceţi voi.
În fiecare zi, oamenii decid că pot, trebuie şi că vor să schimbe lucrurile. Izzo numeşte asta „luarea iniţiativei”.
Comportamentul uman este contagios, atât cel bun cât şi cel rău. La fel este şi responsabilitatea. Atunci când cineva preia iniţiativa pentru a schimba lucrurile, alţii preiau şi ei iniţiativa şi găsesc curajul pe care nu îl găsiseră anterior.
Asumarea
Locusul de control este un concept din psihologia socială, care se referă la cât de mult control cred oamenii că au asupra evenimentelor care îi afectează. Cei care posedă un locus de control intern ridicat, cred că evenimentele sunt cauzate de propriul comportament şi de propriile acţiuni. Aceştia sunt numiţi iniţiatori. Cei care au un locus de control extern, consideră că persoanele puternice, soarta sau şansa sunt cele care determină fundamental evenimentele. Aceste persoane sunt numite victime. Imaginaţi-vă felul în care o organizaţie sau societate ar fi diferite dacă ar fi pline de iniţiatori. Probabil că ar fi şanse mici ca ei să arate cu degetul spre alt departament sau spre piaţă atunci când lucrurile merg prost. Vor privi în interior pentru a vedea cum se pot schimba sau cum se pot adapta mediului. Cei mai mulţi dintre oameni se situează undeva la mijlocul celor două extreme.
Conform unui sondaj de opinie, relatat în acest audiobook, din răspunsurile a 325 de persoane, au fost scose la iveală principalele motive pe care oamenii le oferă pentru a explica de ce nu iau iniţiativa: convingerea că nu pot schimba lucrurile/sunt unul singur (46%), responsabilitatea de a schimba lucrurile revine altora (20%), faptul de a fi prins în rutina zilnică (18%), teama de a nu mă face de râs dacă încerc şi nu se schimbă nimic (16%).
Primul pas spre luarea iniţiativei este acela de a fi suficient de naivi pentru a crede că puteţi schimba lucrurile. Trebuie să vă imaginaţi un viitor pozitiv şi să credeţi că voi sunteţi dintre aceia care pot să facă ceva în legătură cu crearea acelui viitor.
Responsabilitate sută la sută, zero scuze (100/0)
„Dacă vă îndoiţi, chiar şi pentru o clipă, de puterea acestor două cifre, 100/0, gândiţi-vă la asta: În ce sens ar fi diferită compania voastră dacă toţi angajaţii s-ar simţi 100% responsabili pentru moralul companiei, pentru imaginea brandului, pentru diminuarea costurilor, pentru propria fericire şi pentru propriile cariere, precum şi pentru atragerea clienţilor? Dar dacă, în loc să aştepte ca altcineva să le rezolve o problemă, ei ar începe pur şi simplu să se întrebe ce pot face ei personal pentru a face lucrurile mai bune? Imaginaţi-vă ce s-ar fi întâmplat dacă, atunci când veneau punctajele de la chestionarele angajaţilor, fiecare membru al echipei ar fi întrebat cum a contribuit la nivelul curent al motivării şi cum ar putea să îmbunătăţească lucrurile. Desigur, managerii executivi dintr-o companie au o influenţă mare şi există constrângeri reale, care blochează drumul preluării iniţiativei. Dar atunci când toţi angajaţii acţionează şi îşi asumă responsabilitatea pentru ceea ce pot face ei, energia se schimbă.”
Atunci când vă surprindeţi concentraţi asupra unei scuze care explică de ce nu puteţi reuşi, întrebaţi-vă dacă scuza este utilă, în loc să vă întrebaţi dacă este adevărată. Ce aţi face voi în pofida acelei scuze pentru a obţine ceea ce doriţi?
Capacitatea de a depăşi dificultăţile este un factor esenţial în dobândirea succesului. Menţinerea unui obiectiv atunci când situaţia devine dificilă, poate fi adevărata cheie a luării iniţiativei.
Faceţi ceva... orice
De multe ori, ideile pe care le aveţi nu se concretizează din cauza lipsei unei strategii. Oamenii rămân pe margine deoarece simt nevoia existenţei unui plan bine stabilit de la început, când, de fapt, singurul lucru care trebuie făcut este să pornească la drum. Să facă un prim pas.
Autorul istoriseşte, printre altele, povestea părintelui Jaime Crowe, care a reuşit să reducă criminalitatea dint-un cartier al oraşului Sao Paolo, unde locuia. Considerat ca fiind unul dintre cele mai violente locuri din lume, cu 538 de omucideri în anul 1996, Jardim Angela a înregistrat o rată de scădere a acestei cifre de până la 80% în 2006. Cum s-a întâmplat acest lucru? Părintele Crowe a luat iniţiativa. A organizat Marşul pentru Pace şi Viaţă la care au luat parte cinci mii de oameni proveniţi din rândurile comunităţii. Locuitorii, împreună cu poliţia, s-au mobilizat şi au reuşit astfel să dea naştere unei comunităţi foarte active.
Tot ceea ce a fost realizat vreodată a început cu cineva care a făcut un singur prim pas. Aproape nimic din ceea ce a început vreodată nu a avut un plan detaliat de la început.
Alt exemplu oferit este reprezentat de un moment din conferinţele lui Richard Carlson (autorul cărții şi audiobookului „Poţi fi fericit orice s-ar întâmpla” ). Acesta a întrebat publicul câte persoane au vrut să facă sport în mod regulat, dar nu au făcut niciodată. În jur de 75% din oameni au răspuns că ar fi vrut, dar nu au reuşit să facă asta. Carlson a spus: „Aş vrea să sugerez ceva care, dacă va fi implementat, vă va permite să spuneţi peste două săptămâni că faceţi sport în mod regulat. Începând de mâine dimineaţă, când vă treziţi, staţi lângă pat şi faceţi cinci sărituri pe loc. Faceţi asta două săptămâni la rând, imediat ce vă treziţi, lângă pat, şi, după aceea, când vă întreabă cineva dacă faceţi sport în mod regulat, îi puteţi răspunde: «Da, fac sport de la prima oră în fiecare dimineaţă»”
Iată că nu este nevoie să aşteptaţi planul perfect. Cinci sărituri pe loc reprezentau un început. Puteau începe să schimbe energia.
Începeţi din încăperea în care vă aflaţi
Luarea iniţiativei începe atunci când deschideţi ochii şi observaţi că aceasta este la îndemâna voastră, oriunde v-aţi afla. Definiţia simplă a luării iniţiativei este: „Remarcarea unei nevoi şi luarea deciziei că voi sunteţi persoanele potrivite pentru a face ceva referitor la aceasta.”Uneori, pentru a lua iniţiativa, trebuie să lăsaţi în urmă viziunea unei misiuni mai măreţe şi să începeţi să acţionaţi din punctul în care vă găsiţi acum. Multe dintre formele de preluare a iniţiativei pe care le veţi asculta prezentate în acest audiobook, au fost realizate ca proiecte de amploare. Departamente ale unor corporaţii transformate în generatoare de profit, vânătoare de balene stopată, sisteme şcolare transformate şi cartiere de periferie violente preschimbate în comunităţi active. Însă, o mare parte a preluării iniţiativei este despre remarcarea a ceea ce este posibil în ceea ce este cotidian.
Iată câteva întrebări pe care aţi putea să vi le puneţi:
- Care ar fi acel ceva de care vă pasă foarte mult?
- Care este rolul pe care îl puteţi juca cel mai bine din poziţia voastră pentru a rezolva problema?
- Ce aţi putea face chiar acum acolo unde sunteţi?
- Cum aţi putea acţiona astfel încât compania pentru care lucraţi să fie mai bună?
- Cum aţi putea lua iniţiativa pentru a vă ajuta comunitatea?
Calitatea de lider este o atitudine, ea nu reprezintă o funcţie. Este o decizie potrivit căreia vreţi să influenţaţi pe alţii într-o manieră pozitivă.
Încercaţi un mic experiment. Când intraţi într-o conversaţie negativă, schimbaţi intenţionat direcţia discuţiei şi fiţi atenţi la ceea ce se petrece, la felul în care energia se schimbă.
Din moment ce calitatea de lider nu este o funcţie, înseamnă că orice om poate lupta cu adversari cu mult peste nivelul său.
Un alt factor important al preluării iniţiativei, este reprezentat de asumarea responsabilităţii chiar şi atunci când nu există vreo presiune exterioară pentru a face asta şi chiar şi atunci când credeţi că nu se uită nimeni.
Modalităţi de a lua iniţiativa: Abţineţi-vă să aruncaţi vina pe altcineva, identificaţi cele cinci rânduri ale voastre, eliminaţi din viaţa voastră gândirea și acţiunile de victimă, puneţi la îndoială gândirea specifică mentalităţii rigide, ajutaţi-vă copiii să se concentreze mai degrabă asupra felului în care se pot adapta, şi nu asupra vinovăţiei, puneţi-vă ezitarea sub semnul întrebării, concentraţi-vă asupra chestiunilor importante, amintiţi-vă că doar oamenii naivi pot schimba lucrurile, puneţi la îndoială presupoziţiile, stabiliţi care este rolul vostru, nu căutaţi scuze, depăşiţi condiţiile adverse, găsiţi ceva de făcut, adunaţi-vă împreună cu ceilalţi, discutaţi despre viitor, identificaţi-vă competenţele, depăşiţi-vă condiţia, nu permiteţi ca lipsa unei funcţii să devină un obstacol pentru influenţa voastră.
Mark Levy (fondator al Levy Innovation şi scriitor): „Ia iniţiativa(Stepping Up) de John Izzo este o carte remarcabilă. Aceasta ne prezintă felul în care fiecare dintre noi poate să facă ceea ce trebuie făcut, indiferent cât de mare este problema sau cât de dificilă. Lectura acesteia îi va impulsiona pe toţi să acţioneze într-un mod semnificativ.”
Josh Blair (vicepreşedinte executiv, resurse umane, TELUS): „Această carte ne obligă pe toţi să luăm iniţiativa şi să ne folosim curajul pentru a obţine schimbări pozitive – fie în cercul nostru de influenţă imediată, fie într-o manieră de anvergură. Repet, cercetarea Dr. Izzo, inegalabila sa aptitudine de a povesti şi sfaturile practice uşor de aplicat reprezintă daruri care ne pot îmbogăţi semnificativ vieţile personale şi profesionale.”
Brigid Pelino (vicepreşedinte senior, departamentul de resurse umane al Tim Hortons Inc.): „Cea mai rapidă cale spre succesul în carieră şi în viaţă constă în a face ceva care să merite efortul! Asta nu se va întâmpla dacă nu îţi asumi riscuri, dacă îi scoţi pe alţii vinovaţi sau dacă te autovictimizezi. Ca director de resurse umane cu experienţă, am descoperit de fiecare dată că trebuie să iei poziţie pentru a schimba lucrurile. Ia iniţiativa (Stepping Up) este plină cu relatări despre cei care au luat poziţie, s-au exprimat deschis, au acţionat şi şi-au îmbunătăţit companiile (şi lumea). Dacă vrei să avansezi în carieră, citeşte această carte şi urmează recomandările ei.”
În acelaşi timp autor de bestselleruri, jurnalist şi coach executive, John Izzo este unul dintre cei mai prestigioşi vorbitori pe teme de leadership, cultură corporatistă, dezvoltare personală şi responsabilitate socială în afaceri din Statele Unite şi din lume. În fiecare an, el este invitat să vorbească la peste o sută de evenimente de gen din toată lumea. Pe parcursul ultimilor douăzeci de ani, el s-a adresat unui număr de peste un milion de persoane, a predat la două universităţi importante (Universitatea California din San Diego şi Universitatea de Stat din Kent) şi a ajutat peste şase sute de organizaţii să efectueze schimbări culturale sustenabile, cum ar fi WestJet, Tim Hortons, Hewlett Packard, TELUS, Applebee’s, IBM, Walmart, Mayo Clinic şi Clorox.