Opusul lui răsfățat: Cum să creștem copii chibzuiți, generoși și inteligenți când vine vorba de bani
Poate fi achiziționat și cu plata ramburs. Se livrează prin curier.
Format: 130x200 mm; Pagini: 256; Interior alb / negru.
Coperta brosata cu aripioare
ISBN: 978-606-913-473-3
- Stoc: În stoc
- Stoc: În stoc furnizor
- Termen de livrare 5 - 10 zile lucrătoare
- Stoc: Indisponibil
Opusul lui răsfățat: Cum să creștem copii chibzuiți, generoși și inteligenți când vine vorba de bani / The Opposite of Spoiled: Raising Kids Who Are Grounded, Generous, and Smart About Money de Ron Lieber a devenit rapid, în 2015 când a fost lansată, bestseller New York Times și Wall Street Journal. Cartea este o lectură pentru părinți, ai cărei beneficiari sunt copiii. Autorul oferă ponturi practice despre când, cum și de ce trebuie să le vorbim copiilor despre bani, fie că aceștia au 3, sau 18 ani.
Cartea lui Ron Lieber vă va ajuta astfel să puneți bazele educației financiare a copiilor voștri, dar, totodată, vă va furniza o mulțime de informații interesante despre modul în care gândesc și acționează copiii, furnizate de psihologi și sociologi reputați. Însă ceea ce este cel mai atractiv la Opusul lui răsfățat este faptul că nu este o carte plină cu sfaturi pentru părinți, ci o carte plină cu povești pe care părinții le vor citi în aceeași măsură cu plăcere și cu interes, întrucât abordează subiecte care îi interesează.
Un instrument deosebit de util pentru părinții care vor să crească copii cu picioarele pe pământ, care știu să respecte și să aprecieze valoarea banilor dar și a lucrurilor pe care le folosesc, într-o lume în care o mare parte a oamenilor nu a făcut niciodată un duș fierbinte…
Conform cărții lui Lieber, nu este o idee bună să evităm discuțiile despre bani în prezența copiilor din frica de a nu le submina valorile și de a-i determina să acorde banilor o importanță mai mare decât ar trebui. Ba dimpotrivă, copiilor trebuie să le vorbești despre bani, consideră Lieber, pentru a învăța cum să se descurce cu ei în viitor. Fie că ai venituri medii sau un pic peste medie nu trebuie să te temi că vei crește copii răsfățați atât timp cât le oferi educația adecvată. De fapt, din definiția oferită de autor răsfățului, reiese că acesta depinde într-o mai mică măsură de bani și într-o mai mare măsură de modul în care părinții înțeleg să crească și să educe un copil.
„Opusul lui răsfățat este, mai întâi de toate, un manifest al generațiilor – o promisiune pentru copiii noștri că îi vom face mai pricepuți în administrarea banilor decât am fost noi și le vom da instrumentele de care au nevoie pentru a evita capcanele financiare în care cad încă atâția adulți. Cartea va servi drept bază pentru a crește copii care vor deveni tineri adulți chibzuiți, cu obiceiuri financiare ce reflectă o maturitate mai presus de anii lor. Banii sunt de maximă importanță, dar sunt și un instrument pe care-l putem folosi pentru a le insufla copiilor noștri valorile pe care dorim să le adopte. Aceste trăsături – curiozitate, răbdare, cumpătare, modestie, generozitate, perseverență și perspectivă – nu aparțin unei anumite religii, regiuni sau rase. Câțiva dintre copiii noștri sunt deja aranjați pe viață din punct de vedere financiar, dar majoritatea habar nu au câți bani vor avea atunci când vor fi mari. Situația lor financiară este instabilă, dar valorile financiare nu ar trebui să fie.”
Autorul cărții de față, Ron Lieber este o autoritate în materie de finanțe personale. Lieber realizează o rubrică permanentă găzduită de publicația New York Times intitulată „Your Money / Banii tăi” încă din 2008. Înainte de a scrie pentru New York Times, a avut o rubrică de finanțe personale pentru publicația The Wall Street Journal intitulată „Green Thumb / Degetul mare verde”. Prima carte publicată de Lieber se intitulează Taking Time Off: Inspiring Stories of Students Who Enjoyed Successful Breaks from College and How You Can Plan Your Own / Pauza de studii: Povestiri înălțătoare ale unor studenți care s-au bucurat de pauze reușite de la facultate și cum o poți planifica pe a ta, și a fost scrisă împreună cu Colin Hall. Cartea a devenit bestseller New York Times în 1996. Lieber este și autorul Upstart Start-Ups, o carte pentru tinerii antreprenori, fiind de asemenea coautorul unei cărți ghid despre cele mai bune joburi entry-level din America. Lieber trăiește în Brooklyn împreună cu soția și cele două fiice ale sale, fiind de asemenea unul dintre autorii postărilor pe blogul pentru părinți Motherlode, de pe nytimes.com.
Ron vorbește frecvent în școli și grupuri comunitare despre creșterea și educarea copiilor, despre bani și valori.
Lieber abordează toate aspectele importante care privesc modul în care părinții ar trebui să trateze subiectele legate de bani împreună cu copiii lor, începând de la cele mai fragede vârste ale acestora și până în adolescență: Zâna Măseluță, alocația, treburile casnice, actele de caritate, economiile, zilele de naștere, vacanțele, telefoanele, conturile bancare, hainele, mașinile, joburile part-time și taxele de colegiu.
Lieber identifică de asemenea o serie de trăsături și calități care întruchipează opusul lui răsfățat și ne oferă sfaturi în legătură cu modul în care ar trebui să abordăm subiectul banilor astfel încât să creștem copii mai generoși și mai puțin materialiști. Cartea se adresează tuturor părinților care știu că abordarea deschisă și sinceră a subiectului banilor cu copiii îi va ajuta pe aceștia să crească mai răbdători și mai prudenți, dar care nu știu cum și de unde să înceapă.
„Când le ceri părinților să denumească cel mai rău cuvânt pe care l-ar putea folosi cineva pentru a le descrie copilul, un număr surprinzător dintre ei răspund imediat răsfățat. Aud destul de des și cuvinte precum răutăcios, crud, rasist și violent, dar nu la fel de des cum aud cuvântul răsfățat. Spre deosebire de răutăcios, prost sau mediocru (răspunsul mamei mele, Dumnezeu să o binecuvânteze), răsfățat reflectă acțiunile sau comportamentele părintești care afectează personalitatea în dezvoltare a copilului. Răsfățat de cine? Răsfățat de tine, tati! Sigur, copiii vor țipa, vor mușca, vor trânti lucruri și vor fi cruzi în primii ani, indiferent de cât de bun ești tu ca părinte. Dar copiii nu sunt răsfățați din fire; ei se nasc minunați și inocenți. Nu, răsfățul este ceva ce vine de la tine. Prin urmare, dacă unul dintre principalele efecte ale creșterii și educării copilului pe care încercăm să le evităm sau să le rezolvăm este răsfățul, atunci care este opusul lui răsfățat?”
Autorul va oferi definiția și va evidenția trăsăturile unui copil răsfățat, doar pentru ca mai apoi să poată defini mai exact ce înseamnă „opusul lui răsfățat”, atrăgând totodată atenția asupra implicațiilor negative deosebit de grave pe care le are răsfățul asupra copiilor.
Cartea promite astfel să îți ofere:
„O listă de valori, virtuți și trăsături de caracter care se apropie cel mai mult de definiția opusului lui răsfățat, cele care, împreună, echivalează cu genul de tânăr chibzuit și cuviincios pe care fiecare părinte speră să îl aibă.”
Dar te va ajuta de asemenea să conștientizezi că orice discuție despre bani cu un copil, reprezintă totodată și o discuție despre valori:
„În sfârșit, vreau să vă ajut pe toți să recunoașteți că orice conversație referitoare la bani este și despre valori. Banii de buzunar se referă și la răbdare. Dăruirea se referă la generozitate. Munca se referă la perseverență. Negocierea dorințelor și nevoilor lor și diferența dintre cele două are mult de-a face cu prudența și cumpătarea.”
CUM SĂ ÎNCEP DISCUȚIILE DESPRE BANI?
„Dacă vrei să te simți bogat, nu trebuie decât să numeri toate darurile pe care le ai și pe care banii nu le pot cumpăra.”
Părinți vor regăsi în acest capitol răspunsuri foarte practice la întrebări pe care nu ai cum să nu ți le pui atunci când vine vorba despre educația financiară a copiilor tăi. Autorul se oprește aici asupra câtorva chestiuni de interes precum:
• lucrurile care ne pot împiedica să vorbim deschis despre bani cu copiii noștri, oferind totodată și câteva sfaturi pentru a le reconsidera;
• cea mai bună tactică pentru a răspunde la orice întrebare despre bani pe care o vor pune probabil copiii;
• posibile variante de răspuns la cele mai dificile întrebări pe care ni le pot pune copiii despre bani.
„Schimbarea subiectului pentru a evita oricare dintre întrebările importante despre bani este întru totul de înțeles și se întâmplă din mai multe motive. Nu știm de unde să începem. Suntem intimidați de amploarea subiectului. Ne e rușine că nu câștigăm la fel de mult ca părinții prietenilor copiilor noștri și nu vrem ca propriii fii să ne critice. Suntem perfect conștienți de economiile prea mici, de cheltuielile excesive sau de alte dificultăți financiare prin care trecem, așa că discuția despre bani este pur și simplu prea incomodă, mai ales cu niște copii iscoditori pentru care ar trebui să fim un exemplu.”
Așadar, din punctul de vedere al autorului vârsta copiilor, dorința noastră de a nu-i face să sufere, teama de a nu dezvălui prietenilor informații despre finanțele familiei, sau teama că nu ne vom ridica la înălțimea așteptărilor pe care le au copiii noștri de la noi, nu sunt motive întemeiate pentru a nu discuta cu aceștia despre bani. El ne oferă soluția cea mai bună pentru a începe discuția despre bani cu copiii, dar și sugestii referitoare la modul cel mai indicat în care ar trebui să le răspundem copiilor la întrebări precum:
• Suntem săraci?
• Va trebui să ne mutăm?
• Suntem bogați?
• De ce nu pot să mi-l iau, dacă am să-l plătesc din banii mei?
• De ce nu mă trimiteți la o școală privată?
• Câți bani câștigați?
„[Copiii] au nevoie doar de un simț al echilibrului și de o doză potrivită de cumpătare. „Cumpătare” este un cuvânt ciudat, sinonim adesea cu zgârcenia. Țelul nostru, ca părinți, nu este să promovăm cumpătarea meschină sau fermă la care generațiile trecute de americani apelau numai atunci când o cereau economia sau lipsurile din timpul războiului. Urmărim, în schimb, să facem trei lucruri: să stabilim niște reguli de cheltuire pe care să se bazeze; să le prezentăm copiilor un model al câtorva tactici de bun-simț; și să adoptăm ritualuri în familie care fac cheltuirea să fie distractivă – dar numai pentru lucruri care au o valoare și o însemnătate reală. Cu acest fundament le vom da copiilor noștri cele mai bune șanse la prosperitate, indiferent câți bani vor ajunge să aibă sau ce se va întâmpla cu economia.”
Autorul a adunat cele mai dificile întrebări despre bani, puse de copiii de toate vârstele și a oferit prin intermediul acestei cărți modele de răspunsuri inteligente care vor satisface curiozitatea copiilor dar care îi va motiva în același timp să lupte pentru a-și crea propria stabilitate financiară.
SCURT GHID PENTRU A PUNE BAZELE EDUCAȚIEI FINANCIARE A COPILULUI TĂU
Chiar dacă autorul îi vizează în special pe părinții americani cu venituri familiale peste medie, informațiile oferite și sfaturile lui sunt cum nu se poate mai bine-venite pentru toți părinții, indiferent de starea lor materială. În plus, Lieber oferă răspunsuri la o serie de întrebări de interes precum:
• În ce condiții le dăm bani copiilor pentru a-și cumpăra lucrurile pe care și le doresc?
• Ce încercăm să realizăm până la urmă oferindu-le copiilor bani de buzunar?
• Ce calități deprind copiii în timp ce muncesc să obțină banii de buzunar?
• Când începem să le dăm bani copiilor, câți le dăm pe săptămână, ce sistem de depozitare și urmărire a banilor implementăm?
• De ce este bine ca banii să fie ținuți în trei borcane: unul pentru cheltuieli, unul pentru donații și unul pentru economii?
• Când este momentul cel mai potrivit pentru a deschide un cont de economii pentru copil la bancă și de ce nu e indicat să le luăm copiilor banii din pușculiță și să îi depunem în bancă?
• Ce anume vrem să-și cumpere copiii noștri și ce fel de cheltuieli ar trebui să le interzicem?
• Ce atitudine ar trebui să avem în legătură cu achiziția unui smartphone pentru copii?
• Cum ar trebui să procedăm cu cheltuielile pe care le implică o mașină, atunci când copilul demonstrează că e suficient de responsabil pentru a o avea?
• Copiii ar trebui să fie plătiți pentru treburile casnice?
• Cum facem să ne educăm copiii să cheltuiască bani pe obiecte și experiențe care le aduc fericire și amintiri de durată?
• Cum le construim copiilor atitudinea corectă față de lucruri și valoarea lor și cum le modelăm preferințele în ceea ce privește modalitățile de cheltuire a banilor?
• Cum să obținem echilibrul potrivit între modestie (înfrânare) și materialism?
• Cum putem aprecia ca părinți ceea ce constituie un număr adecvat de posesiuni și experiențe?
• Cum ne descurcăm cu copiii care vor prea multe lucruri nepotrivite sau și le doresc din motive greșite?
• Cum ne educăm copiii pentru ca aceștia să nu devină materialiști, dat fiind faptul că studii multiple au arătat că materialismul este corelat cu un nivel mai crescut de depresie și anxietate, precum și cu o varietate de boli, de la dureri de spate și până la consumul de droguri?
• Cum putem oferi cadouri mult mai distractive și mai valoroase decât banii sau obiectele cumpărate din magazine?
• Există moduri mai creative de a aborda momentul Zâna Măseluță decât clasicii bani oferiți în schimbul dintelui?
• Cum putem reduce un pic materialismul asociat zilelor de naștere sau sărbătorilor de sfârșit de an?
• Cum îi învățăm pe copii că de fapt cheltuielile noastre ne reflectă valorile?
• Cum vorbim cu copiii despre donații dat fiind faptul că părinții joacă un rol esențial în formarea generozității, iar cercetătorii au arătat că, dacă părinții donează, copiii tind să doneze și ei?
• Ce cheltuieli putem micșora pentru a crește în schimb donațiile?
• De ce ar trebui să lucreze copiii și cum îi ajută acest lucru în dezvoltare?
• De ce trebuie să îi învățăm pe copii recunoștința și de ce copiii recunoscători sunt mai împliniți și mai fericiți?
• Cum îi putem determina pe copiii noștri să fie mai recunoscători pentru ceea ce au?
• De ce trebuie să ținem cont atunci când ne lăsăm copiii să facă muncă de voluntariat?
• De ce sunt utile pentru copiii care au de toate ai zilelor noastre taberele de tip Pine Island?
• Cum organizezi o vacanță în condițiile în care ai o situație financiară mai bună decât media?
• Ce înseamnă suficient?
Autorul ne răspunde la toate aceste întrebări în cel mai practic mod posibil, oferindu-ne totodată o serie de povestioare și istorisiri reale relatate de mai mulți părinți, referitoare la modul în care au reușit să le predea copiilor cu succes lecții de viață ce au legătură cu banii și modul corect și eficient de a-i administra.
Așadar, chiar dacă nu ai de gând să achiziționezi această carte, te invit să reții concluzia formulată de autor în finalul ei, și, mai mult decât atât, să încerci să o aplici în propria viață:
„Așa că, în cei aproximativ 20 de ani în care copiii locuiesc cu noi, ar trebui să încercăm să avem suficiente conversații despre bani și despre valorile din spatele deciziilor noastre financiare. Numai atunci vor avea o imagine completă a situației noastre, a ceea ce susținem și a modului în care luăm deciziile financiare. Ținând seama de cât investim în ei, una dintre cele mai importante moșteniri pe care le putem lăsa este să vorbim despre cât cheltuim, cât economisim și cât dăm, precum și despre motivul pentru care o facem.
La fel stau lucrurile și în familia mea. Habar nu avem dacă fiica noastră va deveni dansatoare sau va lucra la o bancă. Nu depinde de noi câți bani va câștiga. Dar îi putem influența atitudinea față de ceea ce are fiind sinceri în privința a ceea ce facem cu banii noștri acum. Ar trebui să știe cum să economisească, dar și când și cum să se răsfețe. Ar trebui să știe și cum să se apere de propriile sentimente privind banii și de cele ale altora, care ar putea să o manipuleze. Este o parte esențială a creșterii și educării copiilor, chiar mai importantă decât să îi pregătim pentru examenele standard sau pentru obținerea permisului de conducere.
Nu avem prea mult timp, iar anii trec atât de repede. Avem totuși aceste conversații, pentru că rezistă în timp. Sunt o parte esențială a formării unor adulți plini de succes – și mulțumiți.”