Schimbarea: cum să schimbi lucrurile atunci când este dificil
DURATA: 11 ORE ȘI 26 MINUTE
Lectura: Traian Măicănescu
Format: MP3, 128 kbps - mono
Poate fi descarcat pe orice dispozitiv, de cate ori doriți.
Poate fi achiziționat online, prin Card bancar, SMS sau transfer bancar. INSTRUCTIUNI DOWNLOAD
- Stoc: În stoc
- Stoc: În stoc furnizor
- Termen de livrare 5 - 10 zile lucrătoare
- Stoc: Indisponibil
Schimbarea: cum să schimbi lucrurile atunci când este dificil / Switch: How to Change Things When Change Is Hard de Chip și Dan Heath este audiobookul de care ai nevoie dacă vrei, sau trebuie să faci o schimbare importantă în viața ta, sau dacă, prin natura meseriei, ești nevoit să generezi schimbare la nivelul unei organizații sau a unei comunități. Chiar dacă schimbările în general nu sunt deloc ușoare, fie că este vorba despre schimbări la nivel de individ, de societate sau de organizație, tiparul propus de frații Chip și Dan Heath se va dovedi a fi nu numai ușor de pus în aplicare, dar și foarte eficient.
În paginile audiobookului vei descoperi zeci de studii de caz reale referitoare la oameni care au reușit să producă schimbări importante având la îndemână puține resurse și o autoritate structurală redusă.
Vei vedea astfel cum se produc schimbări colosale în comunități sărace grav afectate de malnutriție; în modul de lucru din spitale; în comportamentul unor copii problemă; în comportamentul unor părinți abuzivi cu copiii lor; în modul de diagnosticare și tratare a unei boli necruțătoare precum cancerul; în abandonarea unui obicei periculos precum consumul de droguri, sau a unuia la fel de periculos precum utilizarea în exces a telefonului mobil; în transformarea unor organizații nerentabile în unele foarte profitabile sau în privința rezultatelor obținute la învățătură de către niște copii aproape analfabeți, ca să amintim doar o parte dintre ele.
Frații Chip și Dan Heath fac echipă bună împreună. Cei doi sunt autorii a patru cărți până în momentul de față, toate bucurându-se de un succes răsunător. Prima lor carte - intitulată Made to Stick (Idei cu lipici) - a figurat timp de doi ani în lista bestsellerurilor publicației Business Week și s-a numărat printre primele 10 cele mai bune cărți de afaceri din Topul Amazon. Switch (Schimbarea) a fost cea de-a doua carte publicată de frații Heath și a ajuns rapid pe locul I în topul bestsellerurilor Wall Street Journal și New York Times; Decisive: How to Make Better Decisions in Life and Work (Decisiv: Cum să iei decizii mai bune la muncă și în viață) - publicată în 2013, a debutat pe locul I pe lista bestsellerurilor Wall Street Journal și pe locul II pe lista bestsellerurilor New York Times. Cea mai recentă carte a lor, intitulată The Power of Moments: Why Certain Experiences Have Extraordinary Impact (Puterea clipelor: De ce anumite experiențe au un impact extraordinar) a devenit bestseller New York Times.
Cărțile fraților Heath s-au vândut până în prezent în peste trei milioane de exemplare și au fost traduse în 33 de limbi.
Acest audiobook va reprezenta un real câștig pentru oricare individ care își dorește să realizeze o schimbare reală în viața lui personală (în ceea ce privește dieta, creșterea copiilor sau relația de cuplu), dar și pentru profesioniștii din educație și sănătate, pentru psihologi, antreprenori, manageri, comunicatori, primari, și alte categorii profesionale care au puterea de a schimba comunități de oameni.
În principiu, modelul de schimbare a comportamentelor propus de frații Heath este simplu. El presupune următoarele trei etape:
1. direcționează călărețul;
2. motivează elefantul;
3. trasează drumul.
Unde, călărețul este rațiunea, elefantul este latura noastră emoțională, iar drumul constă în crearea condițiilor pentru a se adopta mai ușor schimbarea.
Capitolul 1: Trei dintre surprizele schimbării
Acest capitol îți va răspunde la o serie de întrebări interesante precum:
• De ce nu reușim să ne schimbăm?
• Cum ne sabotează latura emoțională rațiunea pentru a ne determina să ne păstrăm vechile proaste obiceiuri?
• Cum putem convinge rațiunea și emoția să lupte împreună pentru realizarea acestui obiectiv?
• Ce este autocontrolul, cum funcționează el și cum ajungem noi oamenii să ne epuizăm singuri?
• De ce lipsa clarității unei sarcini ne face să o respingem?
• Ce este și cum funcționează modelul tripartit cu ajutorul căruia putem schimba comportamente? (Direcționați călărețul; Motivați elefantul; Modelați „drumul”).
De reținut sunt cele trei surprize ale schimbării și anume:
• de multe ori, ceea ce pare o problemă care ține de natura umană este doar o problemă circumstanțială.
• de cele mai multe ori, ceea ce pare a fi lene este epuizare.
• de multe ori, ceea ce pare a fi împotrivire este doar lipsă de claritate.
DIRECȚIONAȚI CĂLĂREȚUL
Capitolul 2: Găsiți partea bună a lucrurilor
Cum poți reduce malnutriția copiilor cauzată de sărăcie într-un sat în care sărăcia nu avea să dispară prea curând? Jerry Sternin care lucra pentru organizația Salvați Copiii și-a pus această întrebare în 1990 când a fost trimis în Vietnam pentru a combate malnutriția în rândul copiilor. Rezultatele schimbării determinate de el au fost uimitoare, deși mijloacele de care a dispus au fost minime.
Tot aici vom vedea de ce terapia axată pe soluții este mai eficientă decât alte tipuri de terapie folosite de psihologi, și cum a salvat psihologul John Murphy un elev de la a fi trimis la o școală pentru copii cu probleme cu ajutorul ei. În plus, vei descoperi o caracteristică destul de bizară a percepției umane, care ne împiedică de cele mai mule ori să ne schimbăm în bine, dar și reversul ei, care ne oferă mult mai multe șanse de succes.
Capitolul 3: Planificați mutările cruciale
Paralizia provocată de analiză este cât se poate de reală. Ea ne împiedică să luăm decizii când avem prea multe opțiuni. De aceea, un pas important spre realizarea schimbării este planificarea mutărilor cruciale.
Autorii exemplifică ce înseamnă mai exact acest lucru printr-un studiu de caz relevant referitor la modul cum a reușit președintele brazilian Fernando Henrique Cardoso să privatizeze căile ferate din Brazilia și să le transforme într-o instituție profitabilă .
Secțiunile practice ale audiobookului se numesc CLINICI, iar în cadrul lor veți întâlni exerciții pe care să le rezolvați singuri pentru a aplica ceea ce ați ascultat. Autorii vă vor dezvălui și modul în care au fost rezolvate acele situații în realitate. Veți vedea astfel cum pot renaște orașe, cum se pot schimba simplu și eficient proastele obiceiuri alimentare și chiar cum agresorii de copii se pot îndrepta făcând mici schimbări atent gândite.
Capitolul 4: Indicați destinația
Când avem în față o destinație care arată grozav, mai mult ca sigur că vom face toate eforturile pentru a ajunge la ea. De aceea, când vine vorba de schimbare, o destinație atractivă poate însemna totul.
Vom vedea aici cum destinația grozavă propusă unor copii de clasa I (în mare parte analfabeți), i-a motivat pe aceștia să evolueze în doar un an la nivelul unor copii de clasa a III-a sau cum ideea ca pacientele bolnave de cancer la sân să poată face toate investigațiile și tratamentele necesare într-un singur loc, a ajutat-o pe Laura Esserman să revoluționeze metoda de diagnostic și tratament a cancerului la sân.
Tot aici vei găsi și alte exemple relevante de schimbări majore realizate în mare parte datorită faptului că oamenilor li s-au propus destinații promițătoare pe care ei înșiși au dorit să le atingă.
MOTIVAȚI ELEFANTUL
Capitolul 5: Găsiți sentimentul
Lanțurile de magazine americane Target se zbăteau în anonimat în 1992, aflându-se departe de competitorii lor Kmart și Wal-Mart. În momentul în care Robyn Waters, fostă angajată Versace s-a alăturat companiei și și-a convins colegii să facă mici schimbări la hainele comercializate, o mare schimbare s-a produs la nivelul întregii companii. Modul ei de a acționa după formula VEDEM-SIMȚIM-SCHIMBĂM, s-a dovedit a fi o modalitate eficientă de a determina schimbarea nu numai la nivelul Target, ci în general, la nivelul marilor companii.
Tot aici o cunoaștem și pe Pam Omidyar, fondatoarea HopeLab, care a generat o schimbare majoră în ceea ce privește comportamentul adolescenților bolnavi de cancer, folosindu-se de emoțiile acestora. Ea a găsit o modalitate perfect adaptată acestei generații pentru a-i ajuta pe adolescenți să înțeleagă de ce este atât de important pentru ei să își respecte cu strictețe tratamentul. Ca urmare a metodei inventate de ea, mult mai puțini adolescenți au fost expuși ulterior riscului de recidivă.
Aceste cazuri și altele prezentate în această secțiune ne conduc destul de ușor la concluzia că: emoția este cea care-l motivează pe elefant, prin urmare, atunci când luptăm pentru schimbare, trebuie să găsim sentimentul. Vom vedea tot aici că „platforma în flăcări” (frica) nu este o metodă eficientă când vine vorba de schimbare.
Capitolul 6: Micșorați schimbarea
Avem nevoie de victorii rapide care să ne entuziasmeze. Fiindcă entuziasmul este extrem de important atunci când vine vorba de schimbare. Elefantul se hrănește cu el pentru a-și păstra motivația și determinarea. De aceea, e important să vedem rezultate rapid.
O promisiune îndepărtată nu prea ne este de ajutor atunci când vrem să slăbim, să ne achităm datoriile sau să facem curățenie generală în toată casa. În schimb, dacă ne propunem obiective realizabile (achitarea celei mai mici datorii, scăderea în greutate cu jumătate de kilogram, etc) pe care să le atingem ușor, vom fi mult mai motivați și determinați să depunem eforturi constant pentru realizarea unor obiective din ce în ce mai mari.
Studiile de caz din acest capitol te vor convinge cât de importante sunt micile victorii pentru a reuși să înfăptuim schimbări majore.
Capitolul 7: Ajutați-vă oamenii să se dezvolte
Atunci când oamenilor li se insuflă sentimentul de valoare, atunci când apelezi la identitatea lor pentru a-i face părtași la o cauză, aceștia vor fi capabili în mod sigur de schimbări majore. Cei doi autori, ne arată aici cum, apelul la identitate a făcut posibile: salvarea unor păsări de la extincție, o mai bună retenție a personalului unui spital și chiar dezvoltarea înfloritoare a unei afaceri.
Tot aici, cei doi autori pun în balanță mentalitatea flexibilă și mentalitatea rigidă și te vor convinge să abordezi pe viitor tipul de mentalitate care te va conduce întotdeauna spre câștig. Studiile de caz din domeniul educației, al afacerilor și al medicinei, vorbesc de la sine despre puterea mentalității flexibile.
Deslușim astfel noi mecanisme ale schimbării, observând că sentimentele sunt sursa motivației și că doar cunoașterea nu este suficientă pentru a motiva schimbarea. Asta pentru că motivația depinde și de încredere. Elefantul trebuie să creadă că este capabil să ducă schimbarea până la capăt.
MODELAȚI DRUMUL
Capitolul 8: Modificați ușor mediul
Modificarea ușoară a mediului urmărește să facă comportamentele corecte un pic mai ușoare și să facă comportamentele greșite un pic mai dificile. Asta pentru că, de multe ori, ceea ce pare a fi o problemă care ține de firea oamenilor este de fapt o problemă de circumstanțe.
Vom vedea așadar cum, un profesor reușește să îi corecteze pe cei doi elevi care întârzie mereu la oră, doar printr-o mică modificare făcută în clasă; cum asistentele unui spital fac mai puține erori la pregătirea medicației datorită unei mici schimbări în mediul de lucru; cum numărul accidentelor aviatice s-a micșorat printr-o mică schimbare făcută la bordul avioanelor sau cum anumite proiecte pot avansa mult mai rapid cu ajutorul unei tehnici incredibil de simple.
Descoperiți și alte astfel de exemple pe parcursul acestui capitol extrem de interesant, care arată că, uneori e suficient să schimbi mediul pentru a reuși să schimbi un comportament greșit.
Capitolul 9: Clădiți obiceiuri
Cum ne formăm un nou obicei? O întrebare banală, la care fiecare dintre noi poate oferi un răspuns diferit. Frații Chip și Dan Heath sunt de părere că, rolul declanșatorului în formarea unui obicei nou este esențial. Studiile de caz din acest capitol vor exemplifica acest lucru, dar și cât de eficiente sunt banalele liste de verificare. Tot aici vom vedea cum mediul joacă un rol definitoriu în formarea de noi obiceiuri sau în abandonarea proastelor obiceiuri precum consumul de droguri.
Cercetările confirmă lucrul acesta. Conform unui studiu despre oamenii care au făcut schimbări în viață, 36% dintre schimbările încununate de succes au fost asociate cu mutarea într-un loc nou și doar 13% dintre schimbările care au eșuat au presupus o mutare.
Capitolul 10: Recurgeți la forța grupului
Comportamentele sunt contagioase. Imităm comportamentele celorlalți, indiferent dacă suntem sau nu conștienți de asta. Așa că, dacă vreți să schimbați lucrurile, trebuie să fiți foarte atenți la semnalele sociale, pentru că acestea pot să garanteze succesul unui efort de schimbare sau pot la fel de bine să-l condamne la eșec.
În acest capitol vom vedea așadar cum comportamentele sunt contagioase atât la nivel individual, cât și la nivel de grup și chiar de societate și ne vom reaminti de Eroarea Fundamentală de Atribuție: tendința noastră de a pune comportamentele pe seama personalității oamenilor, nu pe seama situației în care se găsesc ei. În plus vom vedea cum poate avea câștig de cauză schimbarea, atunci când intră în conflict cu tradiția, un aspect foarte important pentru toți cei care doresc să genereze schimbare la nivel organizațional.
Capitolul 11: Continuați schimbarea
În acest capitol vom învăța să implementăm schimbarea în stilul dresorilor de animale exotice care le învață pe acestea (într-un mod foarte eficient) diferite comportamente umane. În plus, vom deveni conștienți de efectul simplei expuneri, care spune că, cu cât interacționăm mai mult cu un lucru, cu atât ne place mai mult.
În finalul audiobookului, cei doi autori au formulat câteva recomandări care îți vor prinde bine în cazul în care vei încerca un program de schimbare, dar te vei lovi de diferite dificultăți pe parcurs. Tot aici vei găsi și câteva recomandări de lecturi suplimentare care te vor pregăti mai bine pentru viitoarele schimbări.
Însă indiferent dacă te vei hotărî să te schimbi tu însuți sau pe altcineva, reține că schimbarea urmează întotdeauna același tipar:
„Atunci când schimbarea reușește să se producă, ea are tendința să urmeze un tipar. Oamenii care fac schimbări au instrucțiuni clare, sunt puternic motivați și au un mediu care-i susține. Cu alte cuvinte, atunci când schimbarea reușește, reușește deoarece călărețul, elefantul și drumul s-au pus de acord și o susțin la unison.”
Respectă tiparul și celebrează schimbarea!